Pitný režim!

Pitný režim – je alebo nie je dôležitý?
Vonku sa nám oteplilo a teploty sa vyšplhali nad 25 stupňov. Aj preto sa dnes budeme zaoberať niečím, čo pozná každý z nás.Čo je pitný režimPitný režim je súčasťou výživy. Ide o dopĺňanie tekutín do ľudského organizmu, ktoré sme stratili pri nielen náročných, ale aj úplne bežných denných činnostiach. Dostatkom tekutín si v tele taktiež udržiavame správne množstvo minerálov.

Prečo je dôležitý?Naše telo je zložené približne zo 70 % vody. Tá sa z tela vylučuje rôznymi spôsobmi, ako sú močenie, potenie sa alebo vylučovanie vodnej pary pri dýchaní. Každá strata tekutín, ktorá nie je doplnená, sa odzrkadľuje na našej výkonnosti, koncentrácií a podobne, dokonca môže nastať dehydratácia organizmu.

Dospelý človek potrebuje denne prijať 1,5 až 3 litre tekutín, v závislosti od pohlavia, veku, váhy, fyzickej záťaže a ročného obdobia. Počas letných mesiacov, keď je počasie horúce, je pochopiteľne príjem tekutín vyšší, pretože za hodinu stratíme aj 1 liter vody.Efektívne je prijímať menšie množstvo tekutín v častejších intervaloch.

Samozrejme, počas celého dňa. V opačnom prípade voda telom pretečie a zdanlivo ho hydratuje, pretože si nedokáže vytvoriť zásoby. Čo je horšie, môžete si privodiť nepríjemné bolesti žalúdka.
Plusy pitného režimuNetreba čakať na pocit smädu a sucho v ústach, ale tekutiny prijímať pravidelne. Pri správnom dopĺňaní tekutín sa vyhneme dehydratácií. Nebudete pociťovať nevoľnosti, závraty ani zrýchlený tep. Pri častom pití si udržíte správnu telesnú teplotu a vyhnete sa únave či kolapsu. Zároveň chránime svoje obličky, ktoré filtrujú látky v tele. 
Pri nedodržaní pitného režimu sa snažia zachrániť každú kvapku, a tým zadržiavajú toxické látky, ktoré sa z tela nevylúčia.Je dôležité prijímať tekutiny hneď ráno, ale približne pol hodinu po každom jedle.

Nápoje by mali byť mať správne vlastnosti. Počas horúcich dní nesmú byť príliš studené, pretože sa rýchlo z tela odparia. Najlepšie sú nápoje bez chemického spracovania, zároveň kofeínové a alkoholické nápoje telo dehydrujú. Z ovocných štiav sa odporúča jablkový, pomarančový, ríbezľový, hroznový alebo ananásový džús.Pozor si treba dávať pri výbere minerálnych vôd. Najvhodnejšie sú s najmenším množstvom rozpustných látok, s minimálnym obsahom sodíka, ktoré sú určené na každodenné pitie. 
Treba ich rozlíšiť od tých, ktoré sú určené na liečenie.Veľmi vhodnou formou nápojov sú nesladené prírodné ovocné alebo bylinné čaje. 

Taktiež nám v boji proti horúčavám pomôžu zeleninové a ovocné šaláty, najmä z melónov, broskýň, paradajok a uhoriek.Dávajte si však pozor. 
Aj tu platí, že všetkého veľa škodí. Pri príliš veľkom množstve prijatých tekutín, sa môže z tela vyplaviť veľké množstvo potrebných minerálov.